Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (30)

Hogeschool Gent (14)

EHC (10)

KBR (10)

KU Leuven (7)

KDG (6)

KMSKA (5)

AP (4)

CJS (4)

Middelheim (4)

More...

Resource type

book (30)

audio (1)


Language

Dutch (13)

English (13)

French (2)

Multiple languages (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

2019 (1)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by
Guerilla Tactics
Author:
ISBN: 9056622501 Year: 2002 Volume: 866 Publisher: Amsterdam Rotterdam Stedelijk Museum Nai

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op het eerste gezicht staan de potten van Grayson Perry in de eeuwenoude traditie van klassieke vazen die gedecoreerd zijn met figuren. Ze ogen aantrekkelijk, vol kleur en overladen met plaatjes, inscripties en versiersels. Het venijn zit hem in de aard van de decoraties : ze gaan over uiteenlopende, meer of minder autobiografische thema's, vormgegeven met een bijtende ironie en vol abjecte en confronterende details. Het is vooral de combinatie van de onschuldige, tuttige, handgemaakte decoratieve pot en deze shockerende beelden die opzien baart. De voorstellingen lopen in onderwerp uiteen, van Perry' jeugd in Essex, zijn travestie, tot commentaar op de Britse kunstwereld. Perry maakte begin jaren tachtig deel uit van de Neonaturisten in Londen, een kunsteaarsgroep die tegendraadse, bewust a-modieuze performances hield. In dezelfde geest vervaardigde hij films, maar al snel legde hij zich toe op potten, waarmee hij in 1985 een eerste succesvolle expositie had. Juist het heersende idee dat dergelijk werk geen hoge kunst kan zijn, paste binnen het recalcitrante Neonaturistische gedachtegoed. Vanuit een gelijksoortige visie zijn de geborduurde quilts ontstaan. Daarnaast heeft Perry zich toegelegd op een vorm van anti-celebrity fotografie waarin hij als Claire stralend poseert in zelfgemaakte kostuums. In Guerrilla Tactics, de eerste monografie over Grayson Perry wordt zijn provocerende en veelzijdige oeuvre belicht door critica Louisa Buck en kunsthistorici Marjan Boot en Andrew Wilson.

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by